Faglig blogg – DIG2103

Sosiale medier spiller en stor rolle når det kommer til det å knytte kontakter, ha kommunikasjon med brukerne og markedsføre bedriften din. De forskjellige plattformene når ut til forskjellige målgrupper, og det er viktig å velge seg ut de som er best egnet til din bedrift. Det er viktig for deg som markedsfører å være åpen og oppdatert for endringer. Hvordan en velger å markedsføre bedriften sin er individuelt og forskjellig, og man kan se at det har endret seg de siste årene.

Vi skal bevege oss mot influencere og deres markedsføring, for det er nemlig blitt sånn at mange bedrifter ønsker at flere influencere skal markedsføre for dem på de forskjellige plattformene. Vi ser at denne måten å påvirke kunder, brukere og seere på til å kjøpe noe og bli inspirert fungerer veldig godt.

Bildeadresse

INFLUENCERSTRATEGI OG DET Å KOMME I GANG

Hvordan kan man legge en influencerstrategi?

  1. Finn deg noe du liker å drive med, og del det.
    Det vi ser mest av er påvirkere som gjerne blir større og større fordi de har en lidenskap som de deler på some kanalene sine. Dette kan for eksempel være mote og klær, eller kanskje fotografi. Det må uansett være noe andre kan inspireres av og relatere seg til.
  2. Sett deg et mål
    Det er viktig å lage et mål som både er realistisk, men som også kan være et fremtidig mål. Oftest pleier man å lage kortsiktige mål som er mulige å oppnå, og heller langsiktige mål som krever enda mer og hard jobbing. Det er fint for å holde motivasjonen oppe.
  3. Vær oppdatert, sleng deg på trender og ikke minst vær aktiv.
    Du må hele tiden utvikle seg sammen med resten av den digitale verdenen. Det kommer stadige nye apper, eller trender og da er det viktig at du som ønsker å bli en influencer slenger deg på. Folk faller ganske fort av, og da er det viktig å oppdatere jevnlig og hele tiden være aktiv. Det viktigste er å hele tiden være oppdatert. Dette blir nesten det samme som en digitalmarkedsfører, hvor det er essensielt å kunne noe om alle plattformene og hvilke de skal satse på. Alle appene har forskjellig bruksaktivitet og forskjellige målgrupper i forhold til alder osv.
  4. Gjør noe eget!
    Selv om det er avgjørende å være oppdatert og følge trender, så er det også kult å være unik og gjøre noe eget som ingen andre gjør. For eksempel hvis du kler deg annerledes, tør å være deg selv uten å bry deg om hva andre sier eller andre ting. Dette blir veldig mange inspirert av, fordi de gjerne ønsker å gjøre det samme selv men de tør ikke. Og da står du frem som et eksempel på en som tør, og at det ikke er farlig.
Bildeadresse

For å komme seg i gang med sosiale medier må du først finne ut av hvilke plattformer du skal satse på, og hva du ønsker å drive med. Er du en person som har et behov for å snakke ut og være åpen om meningene dine, eller liker du kun å uttrykke deg igjennom bilder? Enten så kan du legge ut bilder på Instagram for inspirasjon og satse på det, eller så kan man starte en YouTube kanal hvor det handler om å lage godt innhold og holde seerne interesserte. Det er mange som helst ønsker å gjøre begge deler, og det er ikke så dumt. Da kan du nå ut til forskjellige grupper og mennesker som har sine preferanser og hva de liker å se på, og det kan hjelpe deg med å vokse.

DEN MENTALE HELSEN INNENFOR SOSIALE MEDIER

Bildeadresse

Jeg ønsker kort å skrive litt om den mentale helsen innenfor sosiale medier, for denne bransjen er tøff. Gang på gang hører man om offentlige profiler som får hat og masse negativ oppmerksomhet, og det er veldig mange som føler at de aldri kan gjøre noe riktig. Altså at det alltid er noen som finner noe å ta dem på. Det er viktig å advare om akkurat denne delen av jobben, fordi det finnes ingen mennesker som er perfekte og som tilfredsstiller absolutt alle. Det vil alltid være noen som ikke godkjenner eller er enige i tingene man står for, har på seg og gjør. Det er alltid en heiagjeng og en gjeng med kritikere. Selv om kritikk er bra! Men det kan også fort bli usunt og negativt ladet. Det er på en måte veldig viktig å belyse de sidene av yrket som er vanskelige, for da har alle muligheten til å forberede seg på det.

Ikke bare er det tøft for influencere, men også for følgerne. Det er mange som viser frem den perfekte livsstilen og rett og slett føler at alt må se perfekt ut for offentligheten, og det er ikke helt bra. For alt handler om påvirkning og hver eneste dag blir vi påvirket i en eller annen retning, uansett om det er en reklame på Facebook om et hårprodukt eller om det er en ny datingside som har blitt populær. Jeg kan åpne instagramprofilen min og på utforsk siden så popper det opp videoer om forskjellige matretter, som jeg selvfølgelig får lyst til å prøve ut. ALT er påvirkning. Uansett, poenget er at ikke alt er slik det ser ut til å være. Inluencerne deler kanskje litt av hverdagen sin, men aldri 24/7, og vi vet ikke hva som foregår innenfor deres fire vegger. De er mennesker, akkurat som oss og har det ikke perfekt, for det er det ingen som har. Men når man kun ser bilder av perfekte middager og selskaper, trening hver eneste dag og aldri en menneskelig del av det hvor ting enten er tøft eller går ikke som planlagt, så blir folk usikre.

Bildet lånt fra Martine Lundes blogg

Men, grunnen til at jeg skriver dette avsnittet er for å belyse hvor fantastisk det også har blitt. Det finnes mange kritikere som jeg har skrevet tidligere, som klarer å på en måte skille hva som er tull og ikke. For når vi snakker om bilder og ting som legges ut, så tror alle at slik er det. Slik ser en perfekt kropp ut, og hvorfor ser ikke jeg sånn ut? Det perfekte kroppsidealet der man er høy og slank med lange smale ben, det eksisterer ikke. For ALLE er flotte! Det er ikke noe som er finere enn noe annet. Fokuset på kropp er blitt så vanvittig at jeg ikke fatter hvordan det er mulig.

Det jeg kan se over alt av Instagram, Snapchat og tik tok i det siste er hva som faktisk er ekte. Det er så mange sunne forbilder der ute som legger ut et fint bilde, men som også legger ved bilder som er realistiske og hvordan ting ser ut i virkeligheten. Fordi alle kan posere, og vinkle bildene slik at de ser helt annerledes ut enn hva de egentlig gjør. Nå er det så mange som viser den faktiske virkeligheten og hva som er sunt! Rett og slett at man er bra nok som man er, og at det ikke finnes et perfekt kroppsideal. For hver eneste person som ser på bilder på Instagram vil bli påvirket og sammenlikne seg selv med disse menneskene, og da er det så fantastisk at noen viser at dette ikke er realistisk.

Så, selv om sosiale medier kan være et veldig giftig sted for påvirkning, så finnes det så mange fine forbilder som åpner øynene til folk og viser at vi alle bare er mennesker! Generelt sett over hele verden så har vi utviklet oss til å bli en generasjon som godtar alle, og det er så fantastisk.

FØLGERBASE

Alle påvirkere har en følgerbase, og vi kan kategorisere disse. Noen er faste følgere og store fans – disse er som oftest yngre, som virkelig ser opp til disse menneskene. De fleste påvirkere skaper en god relasjon til sin følgerbase og en slags tillit, og dette kommer godt med når de markedsfører. Det gjør at de følgerne som ser på disse som forbilder stoler også på at produktene er bra, når de sier at det er det.

På en annen side er det mange av følgerne som lar seg inspirere, men er også kritiske til noen ting. Altså at de kan skille mellom hva som er realistisk og ikke. Det er mange influencere som manipulerer situasjoner hvor de får folk til å tro at ting funker, også gjør det egentlig ikke det. Som for eksempel hvis en blogger markedsfører for «verdens beste vippeserum» som skal styrke vippene og gjøre de lengre, også har influenceren vippeextensions. Det er jo ganske ironisk i seg selv, for hvordan kan personen relatere og i det hele tatt anbefale et produkt når man ikke kan se hvordan dette funker på de naturlige vippene? Og det er nettopp dette som ikke er helt bra, spesielt når man har så mange yngre følgere.

Bildeadresse

Det er viktig som en kommende eller nåværende påvirker å være klar over og bli kjent med følgerbasen sin og hvor stor innvirkning ting kan ha på folk.

Hva ser man etter i de potensielle samarbeidspartnerne?

Når man skal se etter samarbeidspartnere er det mange ting jeg tror er viktig å ta hensyn til. Først og fremst det å promotere produkter som man selv genuint er interessert i og ville brukt selv. Det nytter ikke å fortelle om hvor bra et produkt er dersom det faktisk ikke er det, og mange tenker litt feil her. For å markedsføre produkter for en bedrift så må influencerne få gratis produkter eller rabatter, og tjene penger på å gjøre det. Mange gjør det kun på grunn av dette, og det kan både bli synlig ovenfor følgerne og gjøre at de mister tillit til deg som en genuin promotør.

Andre ting som er viktig å vurdere er produksjon, miljø og vilkår. Mange klesbransjer har utrolig dårlige arbeidsmiljø spesielt blant de ansatte i produksjonen. Både med alt for lave lønninger, kanskje dårlig ventilasjonsanlegg og for mange arbeidstimer. Det har blusset svært mye opp i media over de siste årene, spesielt med H&M som er kjent for å være en billig butikk med masse varer, men også forferdelige arbeidskår.

Bildeadresse

Til slutt så er det blitt trendy og viktig med bærekraft, både når det kommer til hva produkter er laget av og innpakning. Til og med rema 1000 er bærekraftige, står det på posene deres. 2% er gjenbrukt materiale, så det er jo noe. Jeg merker at det hvertfall blir mer og mer viktig hva ting er laget av, også om mat er plantebasert eller sunt for kroppen.

En ting som jeg tror mange ikke vet, er at stoffer som klær blir laget av deles inn i forskjellige kategorier. Det finnes faktisk plantebaserte eller naturlige stoffer klær kan bli laget av som både er bærekraftig og ikke forurensende ved produksjon. Et av disse stoffene er for eksempel viskose, som kan sammenliknes med silke – men er 100% naturlig og bærekraftig. På en annen side finnes det akryl som mest sannsynlig majoriteten av klærne vi får kjøpt blir laget av, som er det billigste stoffet og veldig forurensende. Det er så og si plast, og ikke helt bra for miljøet. Akkurat dette her er for de som er spesielt interesserte og opptatte av bærekraft og miljø, men det er hvertfall spennende.

Dette er kun noen få ting av veldig mange som kan være greit å undersøke før du inngår et samarbeid med noen, for å finne ut om bedriften har de samme verdiene og vilkårene du står for og ønsker.

Kontrakt/avtale

For å inngå en samarbeidsavtale er man nødt til å skrive en kontrakt som begge er enige i. I et innlegg publisert av Marius Torjusen blir det presentert en rekke punkter som en kontrakt bør inneholde:

  • Betaling og priser
  • Krav om et visst antall innlegg
  • Hvor det skal publiseres (youtube, instagram, blogg osv)
  • Rettigheter til bruk av bilder, artikler og videoklipp.
  • Varighet på samarbeid
  • Krav til merking av innlegg (markedsføringsloven)
Bildeadresse

Det finnes enda flere ting som kontrakten inneholder, men det er viktig å bli kjent med hverandre før selve samarbeidet og sørge for at alle parter er enige om alle vilkår i kontrakten. Hvis det skjer noen misforståelser så kan det føre til konsekvenser.

RETTIGHETER

Over til selve rettighetene, som jeg kort nevne i et av punktene over her. De forskjellige plattformene har rettigheter, ikke bare når det kommer til markedsføring men også publisering av videoer.

Youtube/tv: På YouTube og tv gjelder de samme rettighetene, og det aller viktigste er «copyright», eller opphavsrett som det kalles på norsk. Når du lager orgininalt innhold som ikke er tatt fra noen andre, så er du beskyttet av opphavsretten på YouTube. Dersom du publiserer innhold som er tatt fra noen andre uten tillatelse, så er de beskyttet av opphavsretten. Dersom noen har stjålet ditt innhold, har YouTube noe som kalles «takedown process (nedleggelse)» og det man kan gjøre da er å sende inn en mail til YouTube om brudd på opphavsretten, og videoen som er stjålet legges ned.

Skjermdump fra youtube

På youtube så finnes det en id-gjenkjenner, som automatisk lagrer innholdets opphav. Dersom det er blitt gjort en avtale der begge parter er enige om at videoen kan bli publisert igjennom en annens kanal, så vil det ikke bli noe problemer. De kan ha blitt betalt for å låne bort videoen eller idéen sin, men hvis det fortsatt skjer en nedleggelse så kan YouTube også fikse på det dersom man kan vise til avtalen.

Misforstå meg rett, det er lov til å kommentere, transformere (eks remix), etterligne og kritisere videoen din. Kopirettighetene gir deg lov til disse tingene uten at personen med den originale videoen har rett til å be om nedleggelse av videoen. Dette handler kort og enkelt om at noen lager en video og tar æren for idéen som noen andre har funnet opp.

Du vil også få advarsel eller nedleggelse dersom du stjele andres musikk, eller viser for mye hud eller andre ting. Og det er viktig å bemerke videoen man legger ut med annonse og navnet på bedriften som sponser det du har i videoen, og slik jeg ser det så har de fleste dette med i starten av en video. Det skal visst være en ganske tydelig bemerkelse.

Instagram og Facebook: Her gjelder det samme for bemerkelser, det skal stå tydelig slik at alle kan se at det er et sponset eller annonsert innlegg. I tillegg så er det ikke lov å bruke bildene du legger ut av andre uten å få godkjennelse av deg. Noen bedrifter eller brukere kan kommentere eller sende en melding og spørre om de får lov til å re-publisere bildet på deres bruker, men det er ikke lov dersom man ikke samtykker. Her kan også brukere bli rapportert dersom de bryter brukervilkårene, som for eksempel spam, trakassering, upassende eller mobbing. Noen ganger er det Instagram selv som tar vekk bildene eller sletter brukeren. Det har vært flere episoder hvor blogger Sophie Elise har delt bilder hvor overkroppen er litt vel synlig, og Instagram mener det er brudd på deres retningslinjer. Her har det kommet sterke reaksjoner på unødvendighet, men det er også noen som syntes det er bra.

Markedsføringsloven går ut på å beskytte forbrukerens interesser, og det inkluderes alle punktene jeg har presentert ovenfor her. Mer om markedsføringsloven kan man lese på lovdata.

AVSLUTNING

Influencer marketing vil bli større og større, og jeg håper at innlegget falt i smak. Det er utrolig viktig å lese seg opp og ikke minst vite litt om yrket og hvilket ansvar man har, både i forbindelse med rettigheter, kontrakter og følgerbase. Det finnes selvfølgelig utrolig mange influencere som har en ganske dårlig innvirkning på sine følgere, og det er det man prøver å gjøre en slutt på. Det er mange flotte forbilder som kjemper for å fremme det realistiske bildet og det tror jeg hjelper utrolig mye.

Takk for at du leste innlegget mitt, gjerne kommenter hva du syntes!

KILDER

Forsidebildet

https://blogg.markedspartner.no/influencer-marketing-ting-du-bor-tenke-pa-for-du-signerer-samarbeidsavtalen

https://www.youtube.com/intl/no/about/copyright/#support-and-troubleshooting

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_3

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *