Faglig blogg – DIG2103

I dette innlegget har jeg fått i oppgave å vurdere en nettbutikk, og den jeg har valgt er Lyko. En alt mulig butikk som mest sannsynlig har de du leter etter innenfor hudpleie, hår eller andre ting. Det sies jo at Lyko er billigst og best, og det gjenstår å se! Selv påstår de at de tilbyr et bredt utvalg av produkter, rask og pålitelig levering, en oppdatert og moderne nettside som skal være enkel å bruke – og sist men ikke minst, imøtekommende og hjelpsomt ansatte. I min tolkning vil det da si GOD kundeservice. Dette her blir spennende å finne ut av.

Innlegget er kun basert på egne tanker og meninger, og alle er forskjellige her når det kommer til utseendet og hva som er brukervennlig. Jeg tar i bruk terningkast, da det er det mest effektive.

Jeg vil gå ut i fra disse punktene:
1. Førsteinntrykk
2. Synlighet
3. Brukervennlighet
4. Kjøpsprosess
5. Teknologi/hastighet
6. Kundetilfredshet
7. Trygghet
8. Kundekommunikasjon
9. Priser, utmerkelser og artikler
10. Konsept og strategi

FØRSTEINNTRYKK

Skjermdump fra Lyko sin nettside

Førsteinntrykket mitt av Lyko sin forside er at den er veldig fin å se på, mye farger og en ser med en gang at man er kommet til riktig nettside. Logoen stikker tydelig frem, og det er alt i alt en spennende forside som fanger øyet ganske umiddelbart. Jeg ser med en gang at de har chat nederst til høyre, og det er noe som trekker veldig opp hos meg. Er det noe som helst man lurer på og vil spørre om så er det veldig kort vei dit, og det som er enklest er alltid det som er best. For folk flest er det ikke noe ålreit å sende en mail, fordi det tar lang tid å få svar. Med chat så er det noen som sitter der og kan svare med en gang, og hvis ikke så vil du få oppgitt hvor lang tid det eventuelt tar. Forsiden gir en oversikt over at de har salg på en rekke produkter, og har mange nye tilbud som kan fenge de fleste. Videre nedover gir de en oversikt over produktene og kategorier som er populære og fortsetter med tilbud, og noen nyheter. Sist vil jeg si at jeg liker godt den øverste delen av siden, der en har oversikten over handlekurven og hva man har likt – det husker de på fra forrige gang man besøkte siden. Veldig positivt! Menylinjen finnes på venstre side, noe som er helt greit.

Forbedring:

  • Jeg skulle gjerne sett at det var noe mer på forsiden enn prosenter som skal fenge folk til å kjøpe. Trykker man på handlekurv så får vi vite at det er fri frakt over 300 kroner, heller ha det på forsiden slik at folk får lyst til å handle over 300 kroner og få fri frakt.
  • Jeg syntes det er mest oversiktlig når kategoriene kan ha en egen menylinje fremme på forsiden, istedenfor å måtte trykke på en egen knapp øverst til venstre for å finne kategoriene.
  • Forsiden kan bli litt rotete da det sjongleres veldig mellom nyheter, tilbud og populære produkter og kategorier om hverandre. Det er også litt rart at vi ikke finner populære kategorier og produkter i selve menylinjen, for å få en litt mer oversikt så ville det kanskje vært enklere. Hadde alle kategoriene vært for eksempel under de første bildene på forsiden, så kunne man selv valgt «populære» eller «nyheter».

Terningkast:

Hyller Hanne Krogh i «Hver gang vi møtes»: Se terningkast – VG

SYNLIGHET

Okey Lyko, her er dere gode! De bruker shopping med google, og annonser igjennom det – noe som leder mange mange til deres nettbutikk. Synligheten her er større enn samtlige nettbutikker. Her finner vi butikkinformasjon til høyre, og god tilgang til informasjon om butikken selv og hva de tilbyr. Underkategoriene «Hårpleie for alle» og «Hudpleie tips?» gir oss informasjon om hva slags type butikk dette er, samtidig som at det er fint å kunne lese den lille informasjonen som er rett over de «Velkommen til Lyko».
For å dobbeltsjekke litt vil jeg søke opp et merke de selger mye av, bare for å se hvor Lyko havner hen da.

Her kan man se at en del andre nettsider dukker opp, men google shopping på høyre side kommer Lyko frem med en gang.

Terningkast:

Anmeldelse: «Shoplifters» – Unikum

BRUKERVENNLIGHET
Hvor lett er de å bruke selve nettbutikken? Først og fremst gøy med salg, det er jo det som er lettest tilgjengelig på siden. For brukene tror jeg det er viktigst med chat, oversiktlig menylinje og «Min profil».

Enkelt og greit å finne frem, kan hende at det vil være forvirrende for noen målgrupper i den eldre generasjonen å finne frem da det er mange andre ting som skjer på forsiden. Det er ikke alle som vet hvor en skal finne menylinjen, så som tidligere skrevet kunne det vært oversiktlig med å ha disse synlig. Det er derimot ikke noe som trekker så veldig mye ned. Oversiktlig og fine titler som deler produktene inn i hver sin kategori på om det er hår, hud, sminke eller andre ting. Da er det fort gjort for brukerene å finne frem til det de er ute etter.

Dette er skjermdump fra telefon, som er «Mine sider», eller min profil som jeg nevnte over her. Her vil all oversikt over din egen historikk ligge DERSOM du er medlem naturligvis. Jeg kan anbefale dette, da all ordreinformasjon og historikk blir lagret, og det er greit dersom man ikke får varer eller det skjer noe. Det er også en oversikt over andre ting som Lyko tilbyr.

Øverst på siden finner vi søkefelt, som er et kjempe fint verktøy og gjør det enkelt å finne et produkt.

De har en veldig grei mobilversjon, som egentlig er helt lik pc versjonen. Positivt!
Terningkast:

Anmeldelse: «Shoplifters» – Unikum

KJØPSPROSESS

Kjøpsprosessen hos Lyko kan jeg med erfaring si at er en av de bedre, det er super enkelt og tar ikke for lang tid. Det første som skjer når man åpner handlekurven er at det kommer opp litt tilbud om både produkter og kundeklubb – litt i veien men skader ingen. Litt lengre ned så kommer vi til e-postadresse og deretter personnummer, det er slik nettsiden sjekker om du er medlem eller ikke. Det fine med å være medlem da, er at du slipper å fylle inn noe som helst informasjon utenom selve kort. Leveringsadresse og informasjon om deg selv er allerede lagret, digg! Det kommer altså opp tre forskjellige blokker:

  1. Angi og kontroller dine opplysninger
    Her står det lagret navn, personnummer, epostadresse og adresse – med en liten knapp som det står endre dersom noe skulle være feil.
  2. Hvordan vil du motta varene?
    De bruker kun helthjem, og har valg mellom ekspress, vanlig helthjem og hentepakke – alle koster penger.
  3. Hvordan vil du betale?
    Her kan man velge mellom å betale med kort (visa, mastercard, american express), kjøp nå betal i juni og betal innen 14 dager. Enkelt, og greit.

Nederst på siden står det også antatt leveringsdato, som er kjekt for kunden å vite slik at man ikke går rundt å lurer.


Forbedring:

  • Det er ganske negativt at de kun tilbyr sending som koster penger, at man da ikke kan velge for eksempel postnord hvor det som regel alltid er gratis frakt, for da blir folk sånn at de heller finner en annen nettside som selger det samme produktet men med gratis frakt. Det står ganske tydelig i handlekurven at man får gratis frakt over 300 kroner, men noen kan bli irriterte over å bruke mer penger enn planlagt, så der kan de nok miste flere kunder. Lyko tilbyr jo produkter som også mange andre nettbutikker gjør, som kanskje da har gratis frakt. Så den er ikke noe særlig. Det trekker ned ganske mye.

Terningkast:

Hyllet Arne og Postgirobygget i «HGVM»: Se terningkast – VG

TEKNOLOGI OG HASTIGHET

Jeg har brukt PageSpeed for å finne ut av hvor rask Lyko sin nettside er, og resultatet ble altså ikke bestått – Page har rangert hastigheten på 60/100, som vil si at det er ganske mye forbedringspotensiale. På de fire forskjellige kategoriene blir det oppgitt hvor mange sekunder det tar før sidene åpner seg opp, og her kan vi se at det er noe som er bedre enn andre. Sammenliknet med mobilversjonen, så er pc versjonen betydelig raskere. Mobilversjonen fikk mye dårligere score.

PageSpeed har listet en rekke ting de kan gjøre for å forbedre hastigheten:

Skjermdump

Terningkast:

Hyllet Arne og Postgirobygget i «HGVM»: Se terningkast – VG

KUNDETILFREDSHET

For å gjøre det mest oversiktlig så har jeg funnet frem kundeomtaler fra Trustpilot.no, og her kommer det frem en oppsummering av tilbakemeldinger:

Her kan vi bare trykke på hver av de, så er alle omtalene blitt fordelt ut på kategoriene de selv har rangert Lyko i. Vi ser jo ganske enkelt at 68% er enestående fornøyde med Lyko, og da er det ikke bare produktene – men som oftest kundeservicen. Her er et eksempel:

Dette sier litt om hvor viktig kundeservicen er, og at så lenge en er serviceinnstilt og vil det beste for kunden så skjønner også kunden at produktene faktisk noen ganger er defekte ved en produksjonsfeil. Hvis de ansatte er vanskelige på slike tilbakemeldinger som at et produkt er ødelagt, så kan det fort gå fra 0 til 100. Også kunne egentlig kunden vært fornøyd! 1 eneste dårlig omtale kan ødelegge ganske mye. For her ser vi jo at det utgjør nesten ingenting i mellom utmerket eller dårlig, så det kan snu fort.

Som kunde av Lyko selv så bestilte jeg varer derfra for litt siden, og det som gjør at jeg blir fornøyd uansett er at jeg får hele tiden svar med en gang jeg spør om noe i chatten, men de er også gode på å svare på kommentarer på selve produktene også. De har kommentarfelt under hvert produkt, og de er veldig flinke på å svare på alt der. Leveringstiden kunne vært noe bedre, men det er vel avhengig av hvor mye penger man gidder å bruke på det.

Terningkast:

Anmeldelse: Westworld - Underholdning

TRYGGHET

  • Det første trygghetspunktet er jo frakt, og det står ganske oversiktlig i handlekurven at det er gratis frakt over 300 kroner. Det er godt å vite for kundene hva de kan forvente av frakt.
  • Det andre er retur, jeg kan faktisk ikke finne informasjon om retur noen steder. Om det koster penger, eller om det er gratis. Jeg regner med at det følger med en returseddel når produktene ankommer.
  • Det tredje er chatboksen som alltid er der uansett hvor på nettsiden man er, og det er deilig å ha i tilfelle man ikke er fornøyd med noe, trenger hjelp til utsjekk i handlekurv eller dersom det har skjedd noe annet. Jeg kan ikke få skrytt akkurat dette høyere opp i skyene.
  • Det fjerde trygghetspunktet er ALL kontaktinformasjon nederst på siden, i tillegg til at de skriver en liten tekst om hvor mye de bryr seg om kundene sine og kundeservicen. Her får man følelsen av at alle spørsmål er lov, og det er unikt:
  • Det siste trygghetspunktet er at det har kommentarfelt til hvert produkt, slik at alle kan lese omtaler som andre kunder har skrevet. Det gir stor trygghet.

    Forbedring:
  • Returinformasjon er ALLTID nyttig, og bør være lettere tilgjengelig

Terningkast:

Anmeldelse: «Shoplifters» – Unikum

KUNDEKOMMUNIKASJON

Lyko benytter seg av en rekke sosiale plattformer for å nå alle generasjoner og målgrupper.

FACEBOOK
124 886 tusen følgere

INSTAGRAM
105 tusen følgere

TIK TOK
4137 tusen følgere

Facebook er ganske velkjent for alle, men brukes mest av den eldre generasjonen. Instagram er for den nåværende generasjonen, og Tik tok er for den både den nåværende og den kommende generasjonen – men mest hos de yngre. Jeg kan se at kommunikasjonen med kunder skjer mest på selve nettsiden deres Lyko.com, men også noe på tik tok.

De er også flinke til å reklamere over e-post, og gode på å svare der. Kundeservicen er utmerket.

Bildene er tatt fra nettsiden til lyko, på et spesifikt produkt.

Her svarer de på kommentarer på appen Tik Tok, og det ser jeg at de gjør ganske mye av.

Forbedring:

  • Litt bedre på å svare på instagram, der er det mange som kommenterer

Terningkast:

Anmeldelse: «Shoplifters» – Unikum

PRISER/UTMERKELSER

På kategorien «om lyko», så har de skrevet et lite sammendrag om bedriften og hva de tilbyr, står for og plattformer. Her nevner de at de er notert på First North Premier Growth Market. Det er ikke linket til noe eller noe spesielle bilder.

Forbedring:

  • Hadde vært bedre med litt informasjon om hva det er, får ikke så mye utslag hos Google og det står ikke så mye om forholdet mellom Lyko og FNPGM.
  • Hadde vært gøy med en link til en artikkel eller et sted hvor dette var annonsert.

Terningkast:

terningkast 2 - KredittkortValg - Søk kredittkort her

KONSEPT OG STRATEGI

Strategien til Lyko har og har alltid vært at de er best på pris. Grunnen til at de har kjørt det som hovedstrategi er fordi det er så mange andre butikker som selger det samme, og derfor ville de ha en grunn til at kundene skulle velge dem. De har hatt ganske mange store samarbeid med influencere som har hatt mye å si for aktiviteten hos Lyko, og dette har gjort merkevaren kjent hos de fleste. Det ble derfor markedsført at lykt var best på pris, og hadde produkter som ble solgt andre steder bare mye dyrere. Dette har vært en av deres hovedstrategier, og etter dette kommer en enkel kundekommunikasjon og fokus på service.

De har bygd opp et navn og en merkevare som har blitt enormt stor, og følger det opp like bra nå som da de grunnla hele Lyko.

Terningkast:

Tittel : Faen ta skjebnen / Forfatter : John Green - Bokanmeldelser av Ida  H. Ashtari





KONKLUSJON
Dette har vært en av de bedre bloggoppgavene vi har fått, det var gøy og ikke minst relevant nettopp fordi vi skal opprette en nettbutikk selv i forbindelse med eksamen. Da kan man både sammenlikne, og lære litt om hvordan ting ser ut fra et «kundeperspektiv». Da vet vi hvordan vår egen nettbutikk skal se ut, og fungere! Det er morsomt, fordi de faktorene innlegget baserer seg på er egentlig ganske simple – men viktige, og jeg har begynt å tenke over disse tingene når jeg ser på andre nettsider også. Jeg har analysert og sett litt flere, kun for å sammenlikne og det er morsomt hvor annerledes strategi, oppbygning og mål de forskjellige nettsidene har.



Er du enig med meg? Eller bare totalt uenig? Jeg vil høre det uansett!




Kilder:

https://no.trustpilot.com/review/www.lyko.no

https://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=lyko.com&tab=desktop

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *