Faglig blogg – DIG2103

I dag, så skal jeg oversette et engelsk innlegg som er skrevet av Brian Balfour. Det er et utrolig bra innlegg, som er kort og konkret – enkelt å lese og forstå. Det handler om vekst innenfor markedsføring. Jeg liker innlegget fordi det er noe alle kan ta i bruk, uansett hvilken vei man ønsker å gå i arbeidslivet. Jeg skal i tillegg til å oversette, også forbedre innlegget.

MARKEDSVEKST PRINSIPPER

I denne industrien, er det store avhengighetsproblemer både med tips, triks, verktøy og andre løfter som skal hjelpe oss med å bli den beste versjonen av oss selv. Som et resultat av dette finner vi ut at disse taktikkene ikke vil løse hvordan en skal utvikles og vokse, og ikke minst bli den beste markedsføreren. Svaret på dette finnes ikke i historiebøkene, på nettet eller tidligere erfaringer som har funket for andre. Det handler om å finne ut av metodene som kan funke i dag, og som er innovativt.

Du finner frem en verktøykasse, og åpner den. Her er de verktøyene du trenger, innenfor fire små vegger – og det er veien til å bli proff! Nei, det er ikke så firkantet. For å si det ganske enkelt, så handler det om å tenke UTENFOR boksen. Det er sånn du blir best.

Da er det bare et spørsmål som gjelder, hvordan gjør du dette?

  1. Er du en generalist eller spesialist?

Burde jeg være den ene, eller den andre?

Mestre det grunnleggende

Vi har noen grunnleggende punkter som skal hjelpe deg med å mestre spesifikke ting når det kommer til vekst. Dette er på en måte en base for veien videre.

  1. Data analyse – Forstå meningen med data for å identifiera, forstå og peke ut nye ideer og løsninger.
  2. Kvantitativ modellering – Stimuler fremtiden ved å oversette din historiske data til en fremtids- og innovativ modell.
  3. Bruker psykologi – Dataen har ingen betydning dersom du ikke vet hvordan du skal påvirke tallene på en autentisk måte. Du må forstå psykologien for publikumet ditt, problemet og løsningen for å finne ut av hva brukerne responderer på.
  4. Historiefortelling – Det gjelder ikke å bare forstå data analysen, modelleringen og psykologien, for å være best på vekst så må du vite hvordan disse tingene skal tas med i det virkelige liv på en måte som fenger publikumet ditt.

Det er dette som er læringsprosessen, og når man først har kommet seg igjennom disse grunnleggende stegene – så er det bare å bygge videre. Det er din base, og kan formes akkurat slik du selv vil! Husk at vekst skjer hele tiden, du må bare tillate det.

Bilde tatt fra innlegget

Gå dypere

Brian mener at «det å være generelt ok på flere ting er mye mindre verdifullt fremfor å være fantastisk på en ting.» Hvorfor det?

Jo, for hvem som helst kan lære seg den grunnleggende basen som er lett tilgjengelig for alle, men det er de som graver dypere og løser spesifikke problemer som blir best. Det handler om å grave etter svaret som ikke ligger åpenlyst, og dette opplever du aldri som en generalist.

Så ved å finne løsninger på problemer og jobbe seg igjennom det, vil man skape en mye større fordel da man møter på flere problemer i fremtiden. Når du møter på disse, så slipper du å grave dypt for å finne frem løsningene, for de har du allerede.

«Jeg vil ikke bli stuck»
«Hva om jeg ikke får det til?»

Svarene på dette finner du hos handlingene dine, der det skjer noe. Det er da du finner ut om du får det til eller ikke, og det funker ikke hvis man ikke har prøvd – for da vet du ikke svaret på oppgaven enda. Læringsprosessen er å kjempe seg igjennom det, og komme frem til fasiten. Prosessen handler om læringsutbyttet du får av det, ikke hvorvidt du kommer til å bruke det, om det er viktig for deg der og da eller ikke. Svaret ligger når puslespillet er gjort, og hvis veien ikke var slik man tenkte så har man hvertfall funnet ut svaret.

2. Velge hva du vil jobbe med

Det er viktig å velge ut hvilke prosjekter man vil jobbe med innenfor egen organisasjon. Noen velger de prosjektene som er morsomme, enklest, den mest kreative, den teknisk vanskeligste osv. Det er lurt å velge ut i fra hva som passer deg selv best innenfor det du jobber med.

For din del, er det lurest å velge prosjekter med høyst organisasjons innvirkning, og som er mest upopulær hos alle andre. Hvorfor?

  • Du lærer mest av de vanskeligste prosjektene
  • Rotete prosjekter krever et dypere dykk i forståelsen for å rydde opp i problemet. Du vil ha stort utbytte av det
  • Disse prosjektene har høy synlighet innenfor organisasjonen, og det vil si at du selv også vil syntes mer. Du blir sett på som en leder, fordi du tar på deg oppgavene som ingen andre ville gjøre.

Klarer du å løse et vanskelig problem, vil enda flere komme til deg med prosjekter eller ting de trenger hjelp med fordi de vet at du er den eneste som klarer å løse det.

3. Hold en fot innenfor det kjente

Den mest effektive måten å lære på viser at du må ha en fot i det kjente, altså en generell base med ting du har gjort før og er kjent med å gjøre, men det skal kombineres med å ha en fot i det ukjente.

Det viser seg at en takler problemer enda bedre dersom man står på trygg grunn, og derfra må takle noen få ting som er ukjent og uløst. Hva enn du jobber med, så må en liten prosent av det du jobber med være ukjent.

Det handler om balanse, og du vil ikke være for mye på trygg grunn, for da er det stor sannsynlighet for at man holder seg på det stadiet uten å vokse og tenke nytt, fordi man ikke tør å bevege seg ut på det ukjente. Mennesker er kjent for å trives best der det er komfortabelt, og det er det som er en del av læringskurven – å gå ut av komfortsonen litt.

Er en derimot oter seg opp i alt for mange uløselige problemer som man ikke har vært bort i før, så kan det bli overveldende. Det er da vanskelig å gjøre noe fremgang, og finne ut hvor en skal starte.

De fleste arbeidsgivere, skoler, prosjekter eller andre mener at å hoppe inn i arbeidsoppgaver er måten å lære på. Men studier viser at den mest effektive måten å lære på er å sammenlikne det nye man lærer med den kunnskapen man allerede sitter på. En fot i begge ender.

4. Oppnåelser over legitimasjon

Helt fra vi begynte på skolen, er det kjent at kun en ting har betydd noe – legitimasjonen, i alle sine former. Karakterer, klasser osv. Det som definerer deg selv, go forteller andre hvor smart man er eller ikke. Det er det som er fasiten på hva slags kunnskap man sitter på innenfor forskjellige temaer. Dette er utdatert tenking, og her er grunnene for det:

  • Legitimasjon har nesten ingen innvirkning på hvor suksessfull du kan bli.
  • I dag finnes internett, som gjør at vi jobber enda hardere på mer innovative og kreative måter enn før, og bruker internettet til vår fordel.
  • Det handler om å være interessert og brenne for det man ønsker å drive med, og flere og flere arbeidsgivere ser etter nettopp dette – fremfor hva som står på cv’en. Det er faktisk kjent at flere som har en plettfri og perfekt cv for en viss jobb, gjør det dårligere enn de som faktisk brenner for faget og ønsker å oppnå best mulige resultater.

5. Bygg en plattform

Det å bygge sin egen plattform, er utrolig viktig fundament i din vekst innenfor spesielt arbeidslivet. At man eier og driver en egen plattform gjør at man er synlig for enda flere og har muligheten til å uttrykke seg på en måte man ikke kunne gjort i en søknadsprosess for eksempel. Det kan være en blogg, hvor man uttrykker seg selv og skriver lange fengende tekster.

Forskjellige plattformer kan være YouTube (videoer), Instagram (bilder, videoer og tekst i en), eller en egen nettside. Alle er fine på forskjellige måter, og kan hjelpe deg med å vokse og bygge opp et navn for deg selv.

Dette kan føre til at du får enda flere muligheter rett i fanget, fordi du har klart å nå ut til noen som er interessert i akkurat det du har å tilby. Da du får muligheter som dette, vil det hjelpe deg til å bygge en enda sterkere plattform og en såkalt egen merkevare. Du blir i en styrket posisjon ved å være den som får tilbudet fremfor å spørre om det selv.

Du kan uttrykke deg på forskjellige måter, for skriving eller snakking er ikke for alle. Det kan være alt i fra videoer, bilder, presentasjoner, sider, eller noe annet. Det finne verktøy der ute som gjør veien til disse mye enklere, så det finnes ingen unnskyldninger.

6. Skaff deg en coach

Du har mest sannsynlig hørt om å skaffe deg en coach, men det er ganske få som faktisk gjør det.

Det er veldig vanskelig å finne seg en coach som passer deg 100%, og det er noe du må jobbe med å finne lenge. Når en først finner den perfekte match, kan det vare i lang tid.

Det er viktig å forstå hva det betyr å ha en coach, og hvorfor en trenger det. DU skal bli motivert, ledet og inspirert på veien du går til å bli den du vil bli.

Det kalles coach for en grunn, nettopp fordi at vedkommende kan ikke gå veien for deg, det er noe du må gjøre selv. Det de kan gjøre, er å lede.

Veiledningen deles inn i to kategorier:

  1. Familie, venner, kollegaer og investorer vil være med på å påvirke deg i forskjellige retninger. Verdien av en coach er noen som kan gi tilby et objektivt perspektiv, og tar deg bestemme utfallet selv.
  2. Gode spørsmål, leder til gode svar. En fabelaktig coach vil spørre deg spørsmål som du ikke ville stilt deg selv. I prosessen hjelper personen deg med å se på problemet en annen måte eller avsløre informasjon du ellers ikke ville hatt.

En god coach stiller de rette spørsmålene, og sier ingenting etter det. Det tar deg igjennom en tankeprosess, og coachen sitt mål er at du skal finne ut svaret selv ved å stille deg de rette spørsmålene.

7. Hvordan være proaktiv istedenfor reaktiv?

Dersom du gjennomfører tingene ovenfor, så har du mest sannsynlig mange muligheter som er på vei til deg. Det leder oss til et nytt problem: å reagere på tingene som kommer din vei, istedenfor å fokusere på det du vil.

Det å være reaktiv, altså tilbakelent skaper som oftest suboptimale resultater. Det å være proaktiv og effektiv er et godt råd, fremfor å være reaktiv, men å se på flere som har prøvd å få ting til å funke i praksis og være effektive gjør at vi får se noen felles problemer. Når du er proaktiv tvinges du til å spørre deg selv hva du ønsker og vil, og forstå det spørsmålet kan virke enkelt men er for mange ganske vanskelig å svare på.

«Hva vil jeg virkelig?», er ikke noe du kan tenke deg til – men noe du finner ut av hvis du handler. Tenk på det som et eksperiment!

Noen enkle råd:

  • Tenk deg frem til noen prioriterte hypoteser du ønsker
  • Lag og form eksperimentet
  • Gjennomfør eksperimentet
  • Analyser resultatene

Får du positive resultater, så er det bare å kjøre på videre. Men du finner også ut av hva som må gjøres annerledes dersom det er noe som ikke funker.

Konklusjonen av disse prinsippene handler om å lære veksten ved markedsførings prosessen, for den fører også til problemløsning. De beste reglene er ikke snarveier men en langtids investering ved å integrere prinsippene i din karriere.

Håper du likte dette innlegget, og måten jeg omgjorde og forbedret det! Jeg kortet ned på noe, og målet var å gjøre det konkret og enkelt for alle å forstå og lese. Dette var lærerikt, og faktisk veldig aktuelt i dagens arbeidsliv.

Kilder:

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Forsidebilde:

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2020/05/R2004K_MARCONI_TOC.jpg

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *