Faglig blogg – DIG2103

Søkemotoroptimalisering handler om forskjellige måter du oppnår større synlighet på søkemotorens resultatsider, dette kan for eksempel være google. En kunde leter etter et produkt, og søker det opp på google for å finne ut av hvem som selger de produktet. De som er ranket øverst, er de som har høyst synlighet og best søkemotoroptimalisering. Åpenbart vil kunden velge en av de første som kommer opp, da de oftest har blitt vurdert best med flest stjerner, og kanskje tilbyr best pris. Men akkurat det er kun ut i fra egen erfaring og hva jeg har sett når jeg leter etter diverse produkter. SEO er utrolig viktig for bedriftens fremvekst og kan ha en stor innvirkning på aktiviteten på nettsiden, for jo synligere nettbutikken din er – desto flere besøkende får du, kunder og anmeldelser på nettsiden. Alle disse tingene gjør at bedriften vokser.

GOOGLE AD WORDS

Alle som skal kjøpe en vare, de begynner med å google. Det gjør de også dersom de skal kjøpe noe i butikk, de fleste googler først. Veldig få klikker seg videre, og derfor er det viktig å være på førstesiden. Google Adwords er en betalt tjeneste for å være i toppen av søkeresultatet, igjennom søkeord. Så du betaler for å komme øverst på lista for diverse ord som folk søker etter.

Google AdWords-guide - INMA - IAB Norway
Bildeadresse

HVORDAN STARTER DU?

Det er viktig at du har rikelig med innhold, og det er viktig at du hele tiden inkluderer de viktigste tingene med bedriften din. De viktigste tingene er yrke, beliggenhet eller område, hva du tilbyr og så videre. Dersom innholdet ditt ikke inkluderer disse tingene, så vil heller ikke bedriften din komme opp dersom kunder søker på ting som er relaterende til din bedrift.

11 Eye-Catching Website Content Examples that Use Connections to Build  Authority
Bildeadresse

For eksempel hvis du er eier av et bakeri, og det er noen turister som har lyst til å kjøpe boller, drikke kaffe eller lignende – så søker de for eksempel opp «nærmeste kafe» eller «boller, kaffe» på google. Da bør bakeriet ditt komme opp, nettopp fordi at innholdet på nettsiden din er fullt av kaffe, boller, og det dere tilbyr.

KONKURRENTANALYSE

Når du utfører forskjellige metoder for å oppnå mest mulig synlighet, er det viktig å gjøre en konkurrentanalyse. Definer hvem som er dine største konkurrenter, hva de tilbyr og hvem som tilbyr det samme som deg (substitutter). Substitutter er ikke nødvendigvis noen som tilbyr det samme som deg, men som kan dekke det samme behovet du dekker. Er det en varm sommerdag og folk er ute etter noe å kjøle seg ned med, så kan matbutikken dekke det samme behovet som en is-stand. De begge tilbyr noe kaldt å kjøle seg ned med, men nødvendigvis ikke det samme.

Det er dette som er viktig å tenke på når det kommer til det å være synlig hos google, for hvem er det som skal komme øverst på søkesiden dersom både din og en annens nettside dekker samme behov?

Konkurrenter För Affärsfolk Som Firar Framgång Vektor Illustrationer -  Illustration av utformning, affär: 82304600
Bildeadresse

Nøkkelen er å skrive relevant og godt, og linke til gode nettsider som er til å stole på. I tillegg til dette vil google prioritere deg høyere dersom andre nettsteder lenker til ditt innhold, for da er det mest sannsynlig skrevet godt. Alt handler om gode kontakter eller samarbeid, uansett om det er leverandører, datterselskaper eller kunder – fordi linkene gjør nettstedet ditt mer tillitsfullt.

OMEGA MEDIA

Omega media jobber med å hjelpe bedrifter høyere opp på organisk søk på google, og har i en youtube video representert en del verktøy som er lurt å ta i bruk dersom du ønsker dette. Disse verktøyene er gratis! Jeg kommer til å nevne to stykker som jeg mener er viktigst for bedriften din, og hvilke jeg ville anbefalt å ta i bruk.

TINY RANKER

Tiny Ranker et verktøy som gir deg en oversikt over hvor du ligger på søkeresultatene, og her kan du legge inn hvilke ord du ønsker å overvåke slik at du hele tiden kan følge med på hva som blir søkt opp og ikke. Når du bruker dette verktøyet kan du på en måte se hvor høy posisjon du har i resultatet på ordet folk søker etter. Slik ved du om du skal skrive litt mer, eller mindre av de diverse søkeordene. Grunnen til at jeg mener at de fleste bør bruke dette verktøyet er fordi jeg, som alle andre kunder er enkle. Når man går på google så er det oftest for å søke opp tjenester eller varer/produkter, og de er ikke mer enn et eller to ord. Det enkleste er ofte det beste, og de fleste kjører på med det første som kommer opp, og som er høyest ranket.

Google rank tracker & on-page SEO tool - Get your free trial here
Bildeadresse

Det vil si at det er vanvittig viktig å peke ut de mest sentrale nøkkelordene som refererer til innholdet ditt og det du tilbyr, for hvis du ikke treffer på det så er det mange andre nettsteder som gjør det – og tar din plass.

Dette blir det samme som at en eiendomsmegler sliter med å få solgt et hus. Dersom den ene ikke kjemper godt nok, er det uansett ALLTID noen andre som får det til. For eieren av huset er det jo akkurat det samme så lenge huset blir solgt. Som meglerne i «Selling Sunset» på Netflix sier: «If you don’t sell it, someone else will». For eksempel en megler på Solli plass burde ha masse innhold som inkluderer nøkkelordene Solli plass, Oslo og eiendomsmegler i markedsføringen sin – for å være synlig hos google dersom noen leter etter en megler i akkurat det området. Hvis du ikke gjør det, så vil det alltid være noen andre som ……….. ja, du skjønner greia!

ANSWERTHEPUBLIC.COM

Answer the public er et verktøy som gir deg masse innholdsrik informasjon, og idéer til innhold – og for å få det så skriver du bare inn nøkkelordene du ønsker å bruke. Dette er et fantastisk verktøy som vil garantere at du får en høyere posisjon på google, for da lager du innhold som folk faktisk søker etter.

AnswerThePublic.com | Zazzle Media
Bildeadresse

TIL SLUTT

Som konklusjon er det mange ting du kan gjøre før det koster penger, for å komme deg høyt opp i google søkemotoroptimalisering. Og hele poenget med dette innlegget var å få frem at hvem som helst kan gjøre det, uten å faktisk betale en krone for annonsering! Det finner verktøy som er gratis, i tillegg til mange metoder som er viktige å bruke for at du enkelt kan få større synlighet.

Fra egen erfaring er det viktig å starte med å relatere til hvordan du selv er som kunde og hva du forventer, og etter hvert bli kjent med venner og familie som kunder og hva de ønsker. Hvis man går ut i fra egne erfaringer først, og etter hvert blir kjent med en større kundebase så er det enklere å sette seg i situasjonen hvor man faktisk søker etter et produkt, og hva man ønsker. Etter hvert som bedriften vokser kan man begynne å se på statistikk og aktivitet, og finne ut av hva som er mest populært som søkeord, og når folk klikker seg ut. Det er sånn du former bedriften din, og får den til å vokse.

Kilder

Forsidebildet

https://ads.google.com/intl/no_no/getstarted/?subid=no-no-ha-aw-bk-c-

https://www.tinyranker.com/?gclid=Cj0KCQjw16KFBhCgARIsALB0g8KO5SZee4KbNSWjvknI9Gd078WUgDbE-15ag8RCwnBOFz609_v_nQsaAjAfEALw_wcB

https://www.netflix.com/search?q=selling%20sunet&jbv=80223108

https://answerthepublic.com

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *