Faglig blogg – DIG2103

Vi lever i en verden som er under utvikling hele tiden, og med dette følger også utviklingen av bedrifters markedsføring. Før var det plakater, aviser og andre ting som ble brukt, mens i dag går det for det meste på sosiale medier. I dette innlegget skal jeg snakke om de fremste somekanalene, og hvilke av de du bør bruke ut i fra målgruppen du sikter til.

IPSOS SOME-TRACKER Q4’20

Ipsos some-tracker viser statistikk over forskjellige kanaler, og som kommer til å bli presentert. Her kommer det frem antall brukere, om det er menn eller kvinner og hvilken aldersgruppe de er i. Det å følge en slik statistikk kan ha mye å si for markedsføringen og bedriften din, og det gjelder å holde seg oppdatert på det som er nytt og trendy. Generasjonene faller inn i hver sin kategori, og derfor er det viktig å tenke på hvilken målgruppe man ønsker å treffe.

FACEBOOK

Facebook ble lansert i 2004, og har siden den gang blitt utrolig stort. Det har vært som en møteplass hvor man både kan skrive meldinger, dele statuser eller hendelser – men også opprette arrangementer, sammenkomster eller en egen side for bedrifter. Facebook har utviklet seg, og et par år etter lansering ble det populært hos veldig mange av den yngre generasjonen som gikk fra å ha datidens Nettby hvor man kunne skrive meldinger, ringes eller legge ut innlegg – til å bruke Facebook istedenfor hvor man kunne gjøre akkurat det samme, bare mer. Det var rett og slett mer oppdatert, og generasjonen etter de igjen slang seg på fra ung alder. I følge ipsos får vi inn statistikk som er relevant i dag hvor litt over 3,5 millioner har en registrert bruker hos Facebook som er et vanvittig høyt tall. Imellom disse tallene finner vi 76% registrerte bruker mellom 18-29 år, men hele 80% registrerte er i alderen 60 år og oppover. Det er generelt sett flest kvinner over 60 år som bruker Facebook daglig, noe som gjør at Facebook ikke lengre er like populært hos de nye generasjonene lengre.

Hvis du har en bedrift som appellerer til en yngre gruppe, så er ikke Facebook det lureste å bruke når det kommer til markedsføringen. Dette handler mest om det å nå ut til de yngre, for det gjør man enklere på andre some kanaler som blir brukt flittigere av de yngre. Samtidig så ønsker man uansett å treffe alle målgrupper for å få bedriften til å vokse mest mulig, og derfor er Facebook viktig å ha for å treffe en eldre målgruppe. Det vil være mye mer synlig, og Facebook følger hele tiden med på hva hver bruker er interessert i og trykker seg inn på mest, og vil derfor sørge for at deres nyhetsoppdatering og annonser appellerer til akkurat dette. Det hender også at venner på Facebook, eller venners venner kikker på noen produkter de liker flere ganger, også får du opp det samme produktet på din Facebook. Dette gjør de for å hele tiden utvikle, og vise at bedrifter fint kan bruke de til annonser og markedsføring.

Her er et bilde av hvordan det ser ut hvis du skal opprette en annonse i facebook med en bedrift jeg lagde hos Facebook for noen år siden. Jeg lagde aldri noen annonse, men slik ser det hvertfall ut!

Skjermdump fra facebook.

Så, facebook er fullt mulig å bruke for bedriften igjennom salg og markedsføring.

INSTAGRAM

Instagram er en app som brukes til å dele bilder, legge ut stories og følge med på trender og bedrifter. De har over 2,5 millioner brukere hvor de mest ivrige er under 30 år, men det er også høy daglig bruk hos de som er opp til 60 år. (Tall fra ipsos). Det vil si at Instagram dekker en større gruppe mennesker, og som markedsfører av din bedrift vil du nå ut til mange flere enn det du får til hos Facebook. Instagram har utviklet seg mye de siste årene, blant annet brukervennligheten for bedrifter. Alle kan nemlig velge ut hvilken business man jobber i på profilen sin, og her kan du velge alt i fra mote, klær, Influencer, fotograf, idrettsutøver, helse, skribent og utrolig mange flere kategorier. På profilen din som offentlig person igjennom en kategori, kan man velge å legge til nettbutikk og i tillegg ta i bruk Instagram shopping. Det vil si at når du legger ut og promoteres produktene dine, kan du legge til link direkte fra bilde og til produktet i nettbutikken. Det er utrolig smart og fremtredende spesielt for klesbransjen, hvor målet er å legge ut inspirerende bilder av klærne som skal få folk til å ville kjøpe de. Da er det lettvint å kunne trykke rett på bildet og bli sendt til produktet og nettsiden.

Skjermdump instagram


Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er med brukervennlighet, fordi vi mennesker er ikke tålmodige og vi er avhengige av at ting skal gå enkelt og raskt. Dette gjelder spesielt hvis man egentlig ikke er ute etter noe, men blar på nettsider og Instagram bare for å gjøre det, hvis man da blir fristet til å kjøpe noe – og det tar for lang tid å bestille så ender det opp med at folk ikke gidder. Dette skyldes for eksempel hvis bedriften ikke har en direktelink til nettsiden enten på bildet eller i biografien sin, eller hvis kjøpet ved utsjekken krever alt for mye informasjon eller registrering, promoterer alt for mye produkter så det blir vanskelig å finne frem eller at det er unødvendige fraktkostnader. Mange bedrifter i dag lagrer informasjonen til kundene slik at de slipper å skrive det inn til neste gang, noe som er veldig smart og gjør det enkelt for alle å bestille raskere.

Uansett så gjør instagram det lettere for bedrifter å nå ut til kunden ved å kunne bruke instagram som shoppingsted i tillegg til å være en markedsføringskanal. Det ville vært dumt å ikke satse på Instagram, og det skal sies at mange nyoppstartede bedrifter fra 2020 frem til nå starter det hele på Instagram. Min forrige eksamen handlet om å sette opp en nettbutikk, og dette var en allerede eksisterende bedrift som startet salg og markedsføring på Instagram før nettbutikken var oppe. Så det er mulig!

Skjermdump instagram

SNAPCHAT

Den siste kanalen jeg velger å snakke om er også en av de mest fremtredende appene som brukes i dag, og det er Snapchat. Snapchat har egentlig kun vært en app hvor man kommuniserer igjennom bilder. På bildene kan du skrive en tekst og det skaper en mer personlig kontakt enn for eksempel igjennom Facebook Messenger, som baserer seg på meldinger. Du får visuelt se hva personer gjør når de sender en snap, og det er over 2,7 millioner bruker den dag i dag. Hver bruker har en toppliste med personer de snakker mest med, og i følge ipsos ser vi at om lag 60% av brukerne er mellom 18-20 år, og 67% bruker Snapchat daglig. 3 av 10 i samme aldersgruppe følger influencere på Snapchat, og influencere har blitt stort når det kommer til markedsføring. Det er også brukere over 60 år, men den prosentandelen går noe ned. (Tall fra ipsos). Det er forbilder og kjendiser som skaper en kontakt med følgerne sine og en tillit som gjør at følgerne gjerne hører på de hvis det er et produkt de anbefaler. Derfor bruker mange bedrifter influencere som markedsførere av deres produkter. Snapchat fikk etter hvert en meldingsfunksjon ved siden av bildene, altså at det opprettes en chat mellom deg og den personen du vil sende en snap til eller en melding til. I starten var alle bilder og meldinger kortvarige, altså bildene kunne ikke sendes i mer enn 10 sekunder, som ville si at når sekundene var over – så var bildet borte. Det ble på en måte ikke lagret noe steder, og det samme var det med meldingene som oppstod i chatten – de forsvant så fort du gikk ut av den. Etter hvert kunne man lagre meldingene i chatten, i tillegg til å velge mellom å sende bilder med et par sekunder eller uten sekunder. Altså at bildet forblir åpent uten å forsvinne, helt til mottaker trykker seg ut av bilder. Det er også blitt en funksjon som gjør at du kan spille av snappen på nytt, og lagre knappen som bildet i chatfunksjonen.

Er Snapchat relevant å bruke som en markedsføringskanal?

Bildeadresse fra google

Svaret er ja. De har utviklet seg mye i det siste både med en utforsk side for alle bruker, hvor ting som man interesserer seg for eller lignende kommer opp, og det er spesielt influencere eller bedrifter som promoterer det samme som du ser på. Det er også muligheter for å abonnere på offentlige kontoer man liker, i tillegg til at både nrk, vg og flere nettsteder får lov til å sende programmene sine på Snapchat. Det er annonser og reklamer som kommer opp dersom man ser på programmer som kommer opp.

Som bedrift ville jeg nok anbefalt deg å brukt snapchat, men ikke i den grad at alt av innhold havner der. Snapchat er en app som opprinnelig ble brukt som kommunikasjon mellom venner, og derfor er alt dette med annonser, abbonenter og programmer et tillegg som ikke alltid blir brukt. Det er også vanskelig å bli synlig på appen, fremfor på Instagram hvor du mange ganger får anbefalt kontoer som vennene dine liker, eller som oftest er det samme som du følger fra før av – osv. Personlig ville jeg nok mest sannsynlig brukt Snapchat til å få ut av av viktig informasjon, bare for å sørge for at alle som er interessert får det med seg. Men at all annen markedsføring og generell informasjon havner på Instagram.

Konklusjonen er – for at bedriften din skal klare seg, er du nødt til å holde deg oppdatert på hva som blir brukt av hvilken målgruppe. Det er ingen hemmelighet at markedet blir styrt av trender, men også dine målgrupper. Derfor er det essensielt å lese seg opp på hvilke av kanalene som har de målgruppene du leter etter. Ikke nok med det, markedsføring kommer ikke av seg selv. Det å innovere og utvikle nye idéer for å vise frem produktet ditt er desto mer viktigere i dag, da konkurransen i markedet er så stort. Hvis du ikke følger trender og tar bedriften din med på de nye og fremste kanalene som mest blir brukt, så dør bedriften sakte men sikkert ut.

Tilleggskommentar – det er en grunn for at Pepsi Max regjerte når de først lanserte brusen sin, selv om Coca Cola var først. Fordi Cola hadde bare en type brus, som da var originalen. Pepsi Max kom ut med flere forskjellige smaker og begynte å utvide merket sitt med en gang. Det gjorde ikke Cola, for det gikk så bra med brusen deres at de følte ikke at de trengte å utvide noe som helst. Det skjønte det fort at de måtte gjøre, og deretter kom både sukkerfri brus og alle de andre smakene som jeg ikke holder tellingen på.

Merkeutvidelse, merkeutvidelse, merkeutvidelse.

Takk for at du tok litt av din dyrebare tid til å lese dette innlegget!

På gjensyn.

Kilder:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

Instagram

Facebook

Google

Forsidebildet

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *