Faglig blogg – DIG2103

I dette innlegget skal jeg vise hvordan jeg og eksamensgruppen min koblet opp Google Analytics til nettbutikken våres, og jeg skal fortelle hvorfor det er smart å bruke. Når du kobler Analytics til nettstedet ditt, får du mye informasjon om brukerne. Alt i fra hvor i verden de kommer fra, om de har klikket seg inn igjennom LinkedIn, Facebook eller andre plattformer og hvor aktiviteten er høyest. Det er slik man endrer markedsføringen sin etter hvor det er mest populært å trykke seg inn fra, eller hvilke innlegg som har mest lesere.

OPPRETTE KONTO I GOOGLE ANALYTICS

Til å begynne med er en nødt til å opprette en konto i Google Analytics, og da bruker man URLen marketingplatform.google.com. Når du kommer inn på siden vil du se noen kategorier øverst, og vi skal finne frem til «Analytics» og det finner vi hos «For small businesses».

Skjermdump fra Google marketing platform

Det vi har lyst til å velge er «Start for free», og da kan man velge mellom å logge inn på en eksisterende google konto eller å lage en ny konto. Så kommer det opp en knapp hvor det står konfigureres gratis, og den trykker vi på. Nå kommer du til registrering for kontoopplysninger, områdedetaljer og om bedriften din. Og vipps, så er du inne i Google Analytics!

DATASTRØM

For å faktisk kunne måle aktiviteten så må man legge til en datastrøm, altså din faktiske nettside. Det vil komme opp øverst dersom du ikke har gjort det. Her velger man den plattformen som skal brukes og legger inn informasjon om nettsidens link. Du har enda ikke koblet Analytics opp mot nettsiden, men for å gjøre det så blar du ned til du kommer til «Den globale nettstedstaggen (gtag.js)».

Skjermdump fra Shopify

Dette skal kopieres og legges inn i Shopify nettbutikken. Under Nettbutikk finner vi kategorien «Teamer», og her skal vi inn med koden.

Skjermdump fra Shopify

Når man er inne, så kommer det opp forskjellige koder og ting. Ikke la deg forvirre, det er ikke så verst! Under Layout, så finner vi noe som heter «theme.liquid», det er denne vi skal trykke på. På den tredje linken står det «head» der det ikke er noen tekst bak, skal vi lime inn vår kode.

Når dette er gjort, så kan man begynne å strømme. Når du går inn på Google Analytics siden din, så kommer alt du trenger opp og Analytics har begynt å måle og sette opp statistikker for besøkende, trafikk og alt som hører med. Siden vil se slik ut:

Skjermdump fra Google Analytics

Slik vil siden se ut så fort du har gjort alt dette! Her får vi beskjed om antall bruker, nye, gjennomsnitt, bruker i løpet av de siste 30 minuttene osv. Det er utrolig smart for å følge med på aktiviteten som er på nettsiden din, som gjør at man kan følge ekstra godt med hva som slår an og ikke. Hvilke produkter som er mest populære, hva som er mest besøkt eller sett. Det er en innovativ løsning som alle burde tatt i bruk!

Skjermdump fra Google Analytics

Her ser vi alle kategoriene, med mer. Demografisk informasjon om brukerne, teknologien, inntekten du har og masse mer. Dette er utrolig gøy å følge med på, og er noe jeg tror mange ikke er klar over at vi har den dag i dag. Det er både fort gjort å koble dette opp, og lærerikt. I arbeidslivet er dette 100% relevant i forhold til digitale markedsføringsplattformer, og dette er bare starten på hvor langt vi har kommet. Her kan vi altså spore all informasjon om bruker og om trafikken på våres egen nettside, også er det så enkelt å bruke.

Håper innlegget var enkelt og greit å følge med på – det er super nyttig å ha dersom du skal ta i bruk Google Analytics en dag.

KILDER:

https://analytics.google.com

https://marketingplatform.google.com/about/

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *