Faglig blogg – DIG2103

Mitt første, ordentlige innlegg! Det er både rart og uvandt, men også gøy. 
Innledningsvis vil jeg fortelle litt om tanken bak dette innlegget, for det skal primært handle om noe jeg har lært tidligere. I denne oppgaven vi fikk utdelt kunne vi velge forskjellig innhold vi kunne skrive – og jeg har derfor valgt block chain, grønn markedsføring og grønn-dulting. Dette er en liten del av det jeg lærte i Varehandel – bærekraftig og digital delen.

Block chain er enkelt forklart en kryptert database som er ekstremt innovativ, og fungerer på den måten at den lagrer informasjon om et produkt, fra produktets opphav og helt ut til kunden. 

Hva er Blockchain? - Guiden er oppdatert april 2021 - Coinweb

https://www.google.com/search?q=blokkjeder&tbm=isch&ved=2ahUKEwiEs47H9-zvAhXJxyoKHc8ZDNcQ2-cCegQIABAA&oq=blokkjeder&gs_lcp=CgNpbWcQAzIECCMQJzIECAAQGDIECAAQGDIECAAQGDIECAAQGDoGCAAQChAYUJAXWP8YYOgbaABwAHgAgAFCiAF9kgEBMpgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=3hBuYITMEMmPqwHPs7C4DQ&bih=837&biw=1440&client=safari#imgrc=2R1WI_YTKQBRLM

Grunnen til at dette er så interessant, og noe jeg har vært ganske opptatt av har vært grønn markedsføring. I dagens samfunn er bærekraft viktigere enn noen gang, og i stort fokus hos mange. Det blir lagt stor vekt på markedsføring, og å få frem hvor bærekraftig et produkt er. Vi mennesker er utrolig lett påvirkelige, og det er ikke alltid bærekraftig selv om det blir sagt at det er det. Dette her er et av områdene block chain er med på å gjøre en relativt stor forskjell. Her har man muligheten til å spore opp alle ledd som produktene har vært med på også fra produksjon. (Nygaard 2019, 143)

Det blokkjedene gjør, er å lagre all informasjon i noe vi kaller for «blokker» og gir muligheten til å utføre transaksjoner og handlinger utenom bank eller det offentlige. (Nygaard 2019, 143)

Min mening er jo at dette er veldig fint for oss som er forbrukere, og et godt eksempel kan være klesbransjen. Det er så lett å få unge mennesker til å kjøpe kleskolleksjoner og diverse, og deretter få det til å virke som om det er bærekraftig. Det er som oftest ikke det, og ved å kunne spore opp denne informasjonen så trenger man ikke bli «lurt». En trenger litt kunnskap om hva et faktisk bærekraftig produkt er, men dette er tilgjengelig mange steder. Hovedfokuset mitt her ville vært produksjonene, stoffer som klærne er laget av og om det er petroliumsbasert (plast) eller plantebaserte stoffer. Her er det mye en kan lære!

Sosiale plattformer har vokst enormt de siste årene, og mange influencere får muligheten til å samarbeide med klesmerker og utgi kolleksjoner. Flere av disse har mange unge følgere, og det som er mye av grunnen til at folk kjøper klærne i første omgang er fordi at de vil støtte influenceren. De har et forbilde, og ser opp til personen og vil derfor bidra med å kjøpe en del av kolleksjonen. Her er blokkjedene nyttige å ha slik at man ikke sitter med en god samvittighet fordi man har støttet noe bærekraftig som egentlig ikke er det. Influencere sier gjerne at det er laget av stoffer som er gjenbrukte, og at pappen som er blitt brukt er også gjenbrukt. Også viser det seg at stoffet klærne er laget av er for eksempel akryl, som er plast. Det er ikke særlig heldig.

Over til grønndulting, som er et av mine favoritt-temaer. Denne dultingen er en type positiv påvirkning, og det kommer av små justeringer i hverdagen som skal gjøre at vi mennesker får lyst til å ta det grønnere valget. Dette kan være for eksempel ved å skaffe miljøposer for Kiwi, slik at man oppfordrer kunder til å kjøpe poser som kan brukes om igjen. Apper som Finn, Tise og andre gjenbruksapplikasjoner hvor en kan kjøpe og selge ting som er brukt.

5 tiltak for økt bærekraft i din bedrift

https://blogg.toma.no/hubfs/Blog%20Images/5%20tiltak%20for%20økt%20bærekraft%20i%20din%20bedrift.jpg

Det er også anbefalinger om å kjøpe elbil, og blitt enda flere påvirkninger dyttet i elbil retningen. Elbiler har jo en rekke fordeler fremfor vanlige fossilbiler, blant annet flere ladestasjoner, billigere utgifter, nesten ingen parkeringsutgifter, lite med bomavgift og flere tilrettelegginger. Dette er for å påvirke forbrukerne til å velge bort fossilbiler for å bidra til mindre utslipp. Derfor vil de innføre positive følger ved å skaffe seg biler som går på strøm. 

Bærekraftig transport? Bruk verktøyene som finnes! - Samfunnsbedriftene

https://www.samfunnsbedriftene.no/media/2773/elbil02.jpg?anchor=center&mode=crop&width=768&format=jpg&rnd=131502097370000000

Alt i alt, så har temaene ovenfor vært interessante å lære om fordi det er så aktuelt i dag. Det er gøy å endelig få studere noe jeg føler er aktuelt for både meg og samfunnet, og det beviser at jeg har valgt riktig studieretning. 

Jeg gleder meg til fortsettelsen med å blogge, lage nettbutikk og flere ting hos DIG, som jeg tror jeg kommer til å få mye læringsutbytte av.

Kilder:
Nygaard, A. (2019). Grønn markedsføringsledelse, om bærekraftig entrepenørskap, strategi og markedsføring. Bergen: Fagbokforlaget.

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *