Faglig blogg – DIG2103

Her skal jeg lage en liten presentasjon av hvordan jeg ville oppført meg på et jobbintervju for Amnesty International Norge, jeg har altså søkt på denne stillingen. Først vil jeg snakke litt om Amnesty sine digitale kanaler, deretter analyse og trafikk og til hvordan de er i forhold til organisk søk og søkemotoroptimalisering på google.

LITT OM AMNESTY

Amnesty er en organisasjon med ansatte, frivillige og hvem som helst andre som brenner for å gjøre verden til et mer rettferdig sted. Organisasjonen ble etablert i 1961, og har i dag omslag 100 000 medlemmer både fra innland og utland. Alle har sine hjertesaker, og det er det Amnesty kjemper for.

De ønsker å sette menneskerettighetene enda mer i fokus, uansett om det er noen som havner i fengsel for feil grunn, ytringsfrihet, pride eller hatkriminalitet. De ønsker å hjelpe alle.

På deres nettside informerer de oss om at de ikke får noe som helst støtte fra staten, og at det gjør at de kan vise oss den ordentlige sannhet om forskjellige saker.

Om Amnesty | Amnesty International Norge

Bildeadresse

Amnesty er aktive både på facebook, instagram, youtube og twitter. De har omlag 82,7 tusen følgere på instagram og fremmer alle sine hjertesaker igjennom bildene sine, hvor de uttrykker det de kjemper for. I tillegg til dette har de nesten 2,5 millioner likes på sin Facebook side.

Skjermdump facebook
Skjermdump instagram

KUNDEREISE

Kundereisen ser slik ut:

Bevissthet: Min bestekompis som er homofil har blitt trakkasert og banket opp på grunn av hans legning, og jeg ønsker å gjøre noe med det.

Interesse: Jeg ser at Amnesty kjemper for slike hjertesaker, spesielt for det å kunne være seg selv og at alle skal ha like rettigheter.

Ønske: Jeg har lyst til å melde meg inn, og kontakte de for å høre hva vi kan gjøre for å kjempe dette bort.

Handling: På nettsiden står det hvor jeg kan melde meg inn, sammen med et nummer jeg kan ringe. Når jeg har gjort det ser jeg også at veldig mange andre sliter med det samme, hvor jeg blir fortalt at dette kjempes mot hver eneste dag.

Anvendelse og evaluering: Jeg innser at amnesty er en organisasjon som faktisk får til en endring, og som har hjulpet meg og kompisen min på vei. Vi vil aldri melde oss ut, og vi vil fortsette å kjempe.

Dette kan være et eksempel på en kundereisen, helt fra en person har en sak som dem brenner for til de ønsker å gjøre noe med det. Da er det viktig at Amnesty er aktive på alle sosiale plattformer slik at de oppnår mest mulig synlighet. De deler mye saker og innhold som er basert på mest likes, for det skaper større trafikk. I tillegg er det viktig å vite noe om hvilke målgrupper de treffer fra de forskjellige plattformene. Større prosentandel av den eldre generasjonen holder til på Facebook, og den yngre generasjonen er mer aktive på Instagram og YouTube. Når de er så flinke på dette med sosiale medier og alle plattformene, så treffer de alle kundegrupper, og det er positivt for en organisasjon.

Jeg ville anbefalt de å melde seg inn på tik tok, som har et engasjement hos de som er i den yngre generasjonen. Det finnes utrolig mye netthat og mange som sliter med ting som er ganske unge, og da kan det være fint å nå frem til de. Tik tok baserer seg på hva man ønsker å se på og anbefalingene de har til deg, og dersom det er noen som sliter ekstra eller som har en sak de brenner for, så vil de mest sannsynlig få opp en av Amnesty sine videoer. Da blir de engasjert og ønsker kanskje å finne ut litt mer om hva organisasjonen driver med.

MÅLING AV ANALYSE OG TRAFIKK

Amnesty kjemper for frihet, menneskerettigheter og likeverd, og når det er en organisasjon så er målet deres å nå ut til så mange som overhodet mulig. Amnesty sitt ønske er å skape bevissthet rundt ting som skjer i verden, og at folk faktisk sliter for å skape engasjement rundt det. Målet er ikke bare å nå ut til de som faktisk sliter, men også for de som ønsker å kjempe FOR disse sakene og hjelpe de som går igjennom dette.

Når de analyserer så er det viktig å se på antall klikk og treff de har, i tillegg til likerklikk spesielt på Instagram hvor de er størst. Der legger de ut hver eneste sak de kjemper for, og da kan de se hvor mye tilbakemeldinger og engasjement de får fra folk. Ut i fra det så kan de se hva som når ut til folk flest og hva de bør gjøre enda mer synlig, og hva som kanskje ikke er like bra.

ORGANISK SØK OG SØKEMOTOROPTIMALISERING

Nå skal vi finne ut av hvor synlig Amnesty er hvis jeg søker opp en sak jeg brenner for, og jeg vil gjerne søke opp pride. Jeg ønsker at alle skal ha rettigheter til å være hvem de vil, og at alle skal føle seg like mye verdt. På Amnesty sine sider så er engasjementet vanvittig stort for pride, så det kan bli spennende å se.

Dette må jeg si var litt skuffende, ikke et eneste sted på førstesiden kom Amnesty opp. For at de skal kunne skape engasjement og gjøre seg lett tilgjengelige som organisasjon så er de avhengige av å havne på organisk søk, og betale for tekstannonser.

Det handler ikke bare som å betale mest for en annonse, for google vil finne frem artiklene som har best innhold om akkurat det du søker etter. Så dette betyr at Amnesty ikke skriver godt nok og mye nok innhold om pride til at de kommer opp på søketreffene. Det er noe de kan gjøre for å forbedre synligheten sin på google.

Det andre de kan gjøre er å ta i bruk keywords, altså søkeord som har noe med organisasjonen å gjøre. Dersom kunder søker opp «pride, diskriminering, overgrep, menneskerettigheter» så er det viktig at Amnesty bruker akkurat disse ordene mye for å komme opp.

Jeg håper du likte innlegget!

KILDER:

https://amnesty.no/om-amnesty

You may also like

1 Comment

  1. It’s in point of fact a great and useful piece of information.
    I’m satisfied that you
    simply shared this useful information with us.
    Please stay us up to date like this.
    Thank you for sharing.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *